domingo, 8 de mayo de 2011

Talent i innovació

L’enginyer Híbrid:
                Segons afirma Saez de Vacas en un dels seus articles el que mes va cridar-li l’atenció de unes del es enquestes realitzades per IEEE Engineer/Technology Professional Survey als Enginyers dels Estats Units, va ser que es trobaven motivats en la seva professió per dos motius:
-          Inventar, construir o dissenyar coses.
-          Resoldre problemes del mon real.
En el segon d’aquests casos és on trobem la necessitat de l’Enginyer Híbrid.
Avui dia, quan diem la paraula “problema”, ho fem en un ampli sentit que inclou: accions, situacions, reptes, etc… Saez de Vacas distingeix en ell 3 principals categories:
Categoria de ” problema”
Tipus de Enginyer
Problemes tècnics, atribuïbles a l’àmbit de qualsevol de les tecnologies, abans de la seva convergència.

Enginyers Clàssics.

Problemes politècnics només solucionables a l’extens àmbit creixent de l’infotecnologia.
Enginyers integradors.

Problemes sociotècnics als que les dimensions tècniques pròpies de les categories anteriors es sumen també els factors humans i socials.

Enginyers Híbrids.

Categories de problema en l’àmbit d’enginyeria segons Saez de Vacas.
El doctor Pedro Moragas, segons les definicions de Saez de Vacas, és un Enginyer Híbrid perquè ha detectat un dels problemes amb el que conviuen milers de pares a la societat actual, saber perquè ploren els bebès.
Pedro Moragas ha donat una solució aplicant els seus coneixements en enginyeria: dissenyant un aparell que recull el plor dels bebès i que en tan sols 20 segons desxifra si el plor és per gana, per cansanci malestar o estrès.
En definitiva, Pedro Moragas, ha aplicat enginyeria per solucionar problemes actuals relacionats amb les relacions humanes i amb l’objectiu de fer la vida més fàcil. Correspon al que avui dia es coneix com a Enginyer Híbrid.

Talent i innovació:
Com va comentar el professor Pedro Moragas en la seva conferència fa unes setmanes, tothom te un determinat talent per fer alguna cosa, només hem de saber de que es tracta i conèixer-ho per poder innovar en allò en que tenim talent.
El professor menciona dues preguntes que ens poden ajudar a descobrir on tenim talent:
1.       Quins són els teu ídols?
2.       En que has triomfat fins ara?
El professor Moragas, ens va venir a dir, que el talent esta en les persones, per tant, la clau esta en tots nosaltres. Y que per desenvolupar talent, primer s’ha de conèixer la capacitat de talent de les persones.
Y si la innovació no és una actitud no aconseguirem resultats innovadors.

Estructura organitzativa, estils de gestió i lideratge per afavorir la innovació:
Per si quedés algun dubte de perquè s’ha d’afavorir la innovació hem volgut afegir la següent frase:
“la innovació és la clau pel creixement y la competitivitat en l’economia moderna. Els principals problemes als que s’enfronta la societat actual (mediambientals, econòmics, energètics,...) només es podran resoldre mitjançant la innovació”
Bill Gates
Ingredients necessaris per afavorir la innovació en una organització:
-          Les polítiques i lleis del país han de facilitar la innovació enlloc de suposar greus barreres. Com exemple podríem posar que el President Mundial d’Ikea califica a Espanya com el país on és més difícil poder fer negocis degut a complicats i lents processos burocràtics.
-          Les empreses: el lideratge eficaç serà aquell que aconsegueixi implantar una cultura innovadora que fomenti la generació d’idees. Especialment en sectors que estan en una fase crítica de re invenció. Per exemple el sector publicitari.
-          El sistema educatiu: la nova societat requereix la comprensió del fracàs com una forma d’aprenentatge. La creació de vertaders gimnasos creatius en les escoles es una acció imprescindible. No cal dir que al nostre país el sistema educatiu é sun dels menys eficaços y creatius del mon.
-          Les persones: som el centre de la innovació. De nosaltres sorgeixen les idees, les actituds y les motivacions per continuar ideant. Tots som importants en la cadena de l’innovació.
-          Les xarxes socials: són l’element que uneix la diversitat de persones y la heterogeneïtat de coneixements par possibilitar y difondre la innovació.
-          La responsabilitat social: hi ha un tipus de innovació no molt desenvolupat però que ja suposa una tendència detectada per qualsevol coolhunting (caça tendències) del mon.

Paradigma pel que passa l’innovació i els innovadors a Espanya:
Tots tenim clar que la innovació és el futur que ens portarà a millora les organitzacions. Però, per què no innoven totes les empreses?
La resposta es perquè encara existeixen grans barreres que frenen la implantació d’un procés d’innovació en les organitzacions segons el nostre punt de vista i experiència són les següents:
-          L’obsessió del dia a dia: les coses no passen si no fem un forat a l’agenda.
-          La focalització financera de donar recursos a les àrees tradicionals del negoci: les més segures en resultats y no les de més risc al fracàs (les més innovadores).
-          La falta de compromís y de motivació del equip més potent en innovació de qualsevol empresa: el empleats.
-          Falta d’un equilibri adequat de disciplina i llibertat.
-          Falta d’involucració amb la missió de l’organització.
Estem convençuts que per aquestes raons Espanya és el país on hi ha més fuita de cervells d’Europa.

Conclusions:
Remarcarem la importància del coneixement i de les persones amb una frase de Peter Drucker:
“El Coneixement no es impersonal, com el diner. No resideix en un llibre, ni en un banc de dades ni en un programa software, aquests només contenen informació. El coneixement sempre esta lligat a una persona que es qui el crea, el transmet i el millora”.
Per ser innovadors, com diu el Doctor Mario Alonso Puig, em de ser més atrevits a la vida i sortir de la zona de confort que és on tindrem l’oportunitat real de créixer i evolucionar. Un altre de les seves frases que també ens ha cridat l’atenció és la de “creure es crear”.
Per finalitzar i centrant-nos més ara en la societat, cal remarcar, que el nostre país ha deixat de ser competitiu per tenir ma d’obrar barata, aquesta estratègia ja no funciona, perquè hi ha d’altres que ho són més que nosaltres. Per tant, hem d’abocar tots els nostres esforços en la innovació y en la millora continua.
Per finalitzar deixem un video del Doctor Mario Alonso Puig molt motivador pel que fa a l'empenta que de vegades fa falta per anar endavant.


Navarra sede de la Innovación y el talento creativo: la innovació y la capacitat creativa han centrat las intervencions i el debat sota un format novedós, el Smart Social Talent. Aquí podem trobar l’opinió de molts experts.

El Imperativo de la innovación: document que ens parla del canvi que estem patint a Espanya i de com hem d’actuar per poder sobreviure. Ja no som competitius com a mà d’obra barata i ens toca invertir en innovació i millora contínua.


No hay comentarios:

Publicar un comentario